הפטיטיס B

עריכה – ד"ר מיכל מאיר
מומחית ברפואת ילדים ובמחלות זיהומיות
היחידה למחלות זיהומיות בילדים, בי"ח לילדים ע"ש רות רפפורט, מרכז רפואי רמב"ם


החיסון לצהבת נגיפית מסוג B (הפטיטיס B) , נועד למנוע הדבקה בנגיף הפטיטיס B. 
 
מהו נגיף צהבת B?
זהו נגיף התוקף את הכבד. זיהום בנגיף קרוי גם "המגפה השקטה" כיון שרבים מהנדבקים אינם חשים תסמיני מחלה, עד להופעת נזק בלתי הפיך לכבד. ברוב המקרים הדלקת בכבד מובילה למחלה כרונית שעלולה לגרום לשחמת הכבד או סרטן כבד (סיכון של פי 200 מהאוכלוסייה הכללית!). בחלק מהמקרים מתפתחת אי ספיקת כבד עד כדי צורך בהשתלת כבד ומוות.
מאחר ונשאים רבים של הנגיף אינם יודעים אודות היותם נשאים, ומאחר ומספיק מגע אקראי עם נוזלי גופם על מנת להידבק, הדרך הוודאית ביותר להתמגן היא באמצעות חיסון. 

חיסון המונע סרטן
זהו אחד משני החיסונים הקיימים כיום המונעים סרטן. נגיף צהבת B עלול לגרום לסרטן הכבד. החיסון השני שמונע סרטן הינו החיסון כנגד נגיף הפפילומה האנושי שגורם לסרטן צוואר הרחם.

למי ניתן החיסון להפטיטיס B?
החיסון ניתן לכל תינוק הנולד במדינת ישראל, וכן מומלץ למבוגרים שלא חוסנו בלידתם באם הם שייכים לקבוצות סיכון לחלות במחלה. 
החיסון ניתן בזריקה לשריר בשלוש מנות.  מיד לאחר הלידה, בגיל חודש ובגיל חצי שנה. השלמת כל שלוש המנות חשובה ביותר על מנת לוודא הגנה מפני הנגיף. 

כיצד עובד החיסון לצהבת B ?
החיסון מעורר את מערכת החיסון הטבעית ליצירת הגנה מפני נגיף צהבת מסוג B. לאחר מתן החיסון, גופנו יוצר נוגדנים המגנים מפני הנגיף. נוגדן הוא חומר אותו מייצרת מערכת החיסון בחשיפה לנגיף הפולש לגוף. נוגדנים אלו יילחמו בנגיף באם תתרחש הדבקה. 

מדוע חשוב להתחסן כה צעיר?
לתינוקות וילדים קטנים קשה יותר להילחם בנגיף ולהבריא ממנו לחלוטין. מרבית הילדים והתינוקות אשר ייחשפו לנגיף יפתחו מחלה כרונית, לעומת מיעוט המבוגרים.
בהדבקה בינקות – לדוגמא תינוק הנדבק מאמו בתהליך הלידה, יש סיכון גבוה ביותר (90%) שהמחלה תיהפך לכרונית עם הסיבוכים הנובעים ממנה, אי ספיקת כבד וסרטן הכבד. 1 מתוך 4 ילדים שידבקו בינקותם ימותו ממחלה זו. מסיבה זו, חשיבות החיסון היא דווקא בגיל צעיר ככל האפשר.

תרשים תוצאת זיהום בהפטיטיס B לעומת גיל ההידבקות

מדוע עלי לחסן את  ילדי כבר בחדר לידה למרות שידוע שאינני נשאית של הנגיף?
רוב ההדבקה בישראל אינה במעבר ביחסי מין כפי שנהוג לחשוב, אלא בעקבות מגע אקראי עם כמות  מזערית של נוזל גוף מזוהם של בן משפחה או  חולה אחר. כיון שמרבית הלוקים במחלה אינם יודעים על כך, לא ניתן למנוע מראש מגע כזה. נשיכת ילד אחר בגן וגם דקירה ממחט שהושארה בגן המשחקים או על חוף הים על ידי נרקומן הן אפשרויות נוספות להדבקה. מתן החיסון מיד לאחר הלידה מקנה הגנה מוקדמת ביותר, ומונע את כל אפשרויות ההדבקה הבלתי צפויות והבלתי נשלטות.

למה לא לחסן את קבוצות הסיכון בלבד?
השיטה הזו נוסתה בעבר ונכשלה: בארה"ב בשנות ה-80  הוחל במתן החיסון אך ורק לקבוצות הסיכון להידבק בנגיף (למשל לעובדי בריאות, חולי דיאליזה, מזריקי סמים). במעקב של 10 שנים לא הפחיתה גישה זו את שיעורי התחלואה בצהבת B  באוכלוסיה.  ההסבר לכך נעוץ בעובדה שגם קבוצות שאינן בסיכון גבוה יכולות להידבק בנגיף.
בעקבות כישלונה של האסטרטגיה הזו החיסון מומלץ כיום למתן שיגרתי לכל התינוקות בארה"ב וגם בישראל. בעקבות הכללת החיסון בשגרת חיסוני הילדות החלו שיעורי התחלואה בצהבת B לרדת.

גרף התחלואה בהפטיטיס B ביחס להחלת החיסון

האם החיסון בטוח?
כן, החיסון הוא בטוח. כאב באיזור ההזרקה הוא תופעת הלוואי השכיחה ביותר. כמו בכל טיפול רפואי, קיים סיכון מזערי לתופעות לוואי חמורות יותר. בטיחות החיסונים נבדקת באופן רציף על ידי משרד הבריאות בישראל, ועל ידי ארגוני הבריאות ברחבי העולם. 

האם יש לחיסון תופעות לוואי?
3-9 מתוך 100 ילדים יסבלו מכאב במקום ההזרקה. 
6 מתוך 100 ילדים יפתחו חם נמוך לאחר החיסון. 
2 מתוך 10 ילדים יכולים לפתח אי שקט או עייפות.
תופעות לוואי משמעותיות יותר הן נדירות במיוחד.

כיצד מכינים את חיסון?
החיסון אינו מכיל נגיף חי. החיסון מכיל חלקיק חלבוני של הנגיף הקרוי אנטיגן השטח (Hepatitis B Surface Antigen) אותו מייצרים בשיטת הנדסה גנטית. החיסון אינו יכול לגרום למחלה ואינו מכיל מוצרי דם. 

למי אין לתת את החיסון ?
כבכל חיסון, אין לתת את החיסון לאדם אשר פיתח תגובה אלרגית לחיסון או לחלקים ממנו.  יש לפעול על פי האזהרות הכלליות למתן חיסונים

הסרת אצוות החיסון סייביואק מהמדפים – אוגוסט 2015 

קישור למחלה ממנה מגן חיסון זה

הרחבה לצוות רפואי

קישור לדף ההפטיטיס B באתר החיסונים של ה CDC